بارداری در هفته ی 14

q

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

اندازه کودک شما از سر تا پا در حدود 8.9 سانتی متر و تقریبا به اندازهیک لیمو است و حدود 60 گرم وزن دارد. بدن او سریعتر از سر او رشد می کند وسر او اکنون بر روی یک گردن خوش ترکیب تر قرار گرفته است! در آخر این هفته،دستهای او درازتر شده اند و اندازه آنها با کل بدن او متناسب است. با اینحال پاهای او باید کمی بزرگتر شوند تا با بقیه اندامهای او متناسب شوند. همچنین به تدریج پوششی از موهای کرک مانند و بسیار نرم (که لانوگو یا کرکجنینی نامیده شده و نازک، بی رنگ و فاقد مغز هستند) تمام بدن او را خواهدپوشاند. کبد او تولید صفرا را در این هفته آغاز می کند، که این امر نشان میدهد که کبد فعالیت مناسبی دارد؛ طحال نیز همکاری خود را در تولید گلبولهایقرمز خون آغاز می کند. او ادرار نیز تولید می کند و آن را به داخل مایعآمنیوتیک می ریزد؛ این کار، یک فرآیند طبیعی است که تا زمان تولد او ادامهخواهد داشت. شما هنوز هم قادر نخواهید بود حرکتهای کودک خود را احساس کنید،اما دستها و پاهای او که اکنون حدود 1.25 سانتی متر طول دارند فعالتر وانعطاف پذیرتر شده اند. از آنجایی که مغز او ارسال پالسهای عصبی را آغازکرده است، گاهی اوقات ماهیچه های صورت او تغییراتی را نشان می دهند که بهصورت نگاه با چشمهای نیمه باز، اخم کردن و شکلک درآوردن دیده می شود. اکنونکودک شما می تواند چنگ بیندازد و همچنین می تواند انگشت شست خود را بمکد!

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

با کاهش و از بین رفتن تدریجی عوارض اولیه حاملگی مانند تهوع، خستگی و دردسینه، شما انرژی بیشتری به دست آورده و از تغییرات بدن خود احساسخوشایندتری خواهید داشت. هر چند ناحیه بالایی رحم تنها کمی بالاتر ازاستخوان لگنی قرار دارد، اما همین میزان رشد کودک نیز کافی است تا شکم شمارا اندکی جلو بیاورد. جلو آمدن شکم یک مرحله مهیج در حاملگی است و می تواندبرای شما و همسرتان، یک نشانه آشکار از وجود کودکی که در انتظارش هستید،باشد. کمی از وقت خود را برای فکر کردن، خیالبافی و لذت بردن از این وضعیتاختصاص دهید. اندکی نگرانی در این زمان، طبیعی است؛ اما همچنین می توانیداز خوشحالی فریاد بکشید، زیرا با شروع سه ماهه دوم، خطر سقط جنین به شدتکاهش یافته است. اکنون بر مراقبت از خود و کودکتان تمرکز کنید و ایمانداشته باشید که برای آنچه بعدا رخ خواهد داد، کاملا آماده اید.

 

فعالیت های این هفته

 

برای آخرین دیدارهای دوستانه با دوستان خوبتان، آماده شوید: مادر شدنممکن است عمیقا روابط شما با دیگران را تغییر دهد؛ برای بسیاری از خانمهاییکه به تازگی بچه دار شده اند، رفت و آمد با دوستان در کمترین اولویت قراردارد. هر کاری می توانید انجام دهید تا روابط شما مستحکم تر شود و ازمصاحبت یکدیگر لذت ببرید. یک آخرهفته آرام و شاد با دوستتان می تواند یکگزینه ایده آل باشد؛ در صورتی که این کار ممکن نیست، یک روز کامل را بهخرید کردن، خوردن، حرف زدن و غیبت کردن، لوس بازی یا هر کار دیگری که دوستدارید در جمع دوستان یا خانواده انجام دهید، اختصاص بدهید.





+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:44 توسط phna |